Češi a přímé bankovnictví

author Iva Grácová Čtení na 5 minut Publikováno: 26.08.2020
Češi a přímé bankovnictví

Pokud by někdo před 15 lety zavřel ze dne na den velkou část obchodů a všechny banky, byl by to neuvěřitelný zásah do našich životů. V roce 2020 je to situace, se kterou jsme se dokázali poměrně snadno vypořádat. Jak by taky ne? Náš život se z velké části přesunul do virtuálního světa a spoustu činností řešíme online – nakupování, zábavu, bankovnictví i pojištění. Elektronické bankovnictví v současnosti využívá téměř každý Čech (97 %) s internetem a v přístupu do něj roste také obliba mobilních aplikací. Jaké kanály přímého bankovnictví využíváme nejčastěji pro styk s bankou a co vše při obsluze našich financí můžeme dělat online?

Co je to přímé bankovnictví

S rozvojem nových technologií úzce souvisí také rozvoj nových produktů v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví. Banky i pojišťovny nabízejí velké množství produktů tzv. přímého bankovnictví. Jedná se o služby, díky kterým mají klienti možnost komunikovat s bankou bez nutnosti osobní návštěvy. Vše probíhá prostřednictvím počítače či mobilního telefonu a internetu. „Současná koronavirová pandemie výhody takového vzdáleného přístupu do banky nejen z domova, ale prakticky odkudkoli a kdykoli, jen podtrhla,“ uvádí pro portál idnes.cz Michal Mošnička, analytik společnosti Scott & Rose.

Nejvyužívanějšími kanály přímého bankovnictví jsou internetové a mobilní bankovnictví. Mnoho klientů využívá stále ještě telefonické (telefonní) bankovnictví. Klient komunikuje po ověření buď s automatizovaným hlasovým systémem, kde lze zjistit informace o produktech, zůstatcích, zadávat příkazy a jiné, nebo komunikuje přímo s telefonním bankéřem.

Internet banking

Internet banking neboli internetové bankovnictví umožňuje klientům komunikovat s bankou pomocí internetu z jakéhokoli místa na světě. Stačí k tomu počítač (může být také chytrý telefon), připojení k internetu a internetový prohlížeč. Výhodou je nepřetržitý přístup a snadná obsluha. Klient může provádět sám řadu operací jako např. zadávání trvalých či jednorázových příkazů, zřizování či rušení termínovaných vkladů, spořících účtů, nákup podílových fondů, blokace karty, kontrolu platební historie, zřízení dalších úvěrových produktů apod.

Mobilní bankovnictví

Smartbanking neboli mobilní bankovnictví se pro řadu Čechů stalo běžnou součástí života. Považujeme za samozřejmost mít své finance v bance kdykoli na dosah. Základem je tzv. chytrý telefon (smartphone) a mobilní aplikace konkrétní banky. Dnes je možné pomocí bankovní aplikace kontrolovat své účty, pomocí QR kódů hradit faktury, vyhledávat na mapě bankomaty a pobočky bank, provádět platby, nastavovat trvalé příkazy a inkasa. Aplikace vám dokáže zobrazit kurzy měn, spravovat karty, získávat další bankovní produkty online či sjednávat pojištění ke kartě.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 4 500 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Češi a přímé bankovnictví

Z průzkumu agentury SC&Cu pro Českou bankovní asociaci (ČBA) vyplývá, že elektronické bankovnictví už využívají skoro všichni (97 %) uživatelé internetu. K účtu přistupují převážně přes webový prohlížeč v počítači, roste poměrně významně také přístup přes bankovní aplikaci v mobilním telefonu. Průzkumu se zúčastnilo 1010 uživatelů internetu ve věku od 18 do 79 let. „Popularita ale stoupá i mobilním aplikacím. Za poslední rok se počet uživatelů mobilního bankovnictví zvýšil o 8 procentních bodů. V souvislosti s přihlašováním do mobilních aplikací svých bank klienti stále častěji dávají přednost ověřování pomocí biometrických prvků před dříve standardními uživatelskými hesly a PINy. Biometrie je obecně považována za poměrně spolehlivý bezpečností prvek, navíc jde o rychlejší a pohodlnější způsob přihlášení,“ uvedl Tomáš Hládek, poradce ČBA pro platební styk a digitalizaci.

Obr. 1 Pomocí jakého zařízení se přihlašujeme do e-bankovnictví

/data/bezvamoney.cz/multimedia/documents/pomoci-jakeho-zarizeni-se-prihlsujete-do-ebankovnictvi.png

Zdroj: ČBA

Se svým bankovnictvím jsme spokojeni

Podobně jako v loňském roce, i letos je velká část populace se svým elektronickým bankovnictvím spokojena. S klasickým internetovým bankovnictvím s přihlášením přes webové stránky je spokojeno 61 % dotázaných, 60 % respondentů je spokojeno také s mobilní aplikací. Zbytek nejčastěji zmiňoval složité přihlašování a složitou autorizaci plateb (více na počítači), složité vyhledávání konkrétních plateb, krátkou transakční historii, ale i časté výpadky či nepřehledné ovládání.

Průzkum také potvrdil, že bankovní aplikaci využívají klienti spíše k jednoduchým operacím, ty složitější řeší raději na počítači (větší obrazovka a možnosti úpravy textu). Mobilní bankovnictví lidé navštěvují častěji než klasické internetové přes počítač. Zatímco do aplikace se 27 % uživatelů přihlašuje denně, na webu je to jenom 11 %. Největší část lidí – shodně 40 % - chodí do mobilního i internetového bankovnictví několikrát týdně.

Po čem toužíme? Využívání služeb státu

Podobně jako v loňském průzkumu nejčastěji dotazovaní zmiňují, že by uvítali možnost využívat online služeb státu. Splnit by se nám to mohlo už v příštím roce, kdy mají banky nabídnou online přístup k úřadům podobně jednoduše, jako se přihlašujeme do internetového bankovnictví.

Zdroje: ČBA, finance.cz, idnes.cz

author

Autor článku:

Iva Grácová

Ve světe bankovnictví se pohybuje od roku 2007 a voľný čas věnuje psaní článků převážně finančního charakteru s úvěrovou, bankovní a investiční tématikou.
Přečíst více

Komentáře