Registr platebních informací (REPI) je zatím méně známým registrem dlužníků

authorLenka RutteováČtení na 5 minutPublikováno: 30.01.2021
Registr platebních informací (REPI) je zatím méně známým registrem dlužníků

Třetí a nejmladší z rodiny dlužnických registrů provozovaných Czech Credit Bureau je REPI. Funguje teprve od roku 2018, a tak ještě není mezi běžnými spotřebiteli příliš známým, přitom zejména běžných spotřebitelů se přímo týká. Co je REPI a jaká data o vás shromažďuje? Kdo se k nim může dostat? A vám může zápis v REPI způsobit problém či naopak pomoci?

Systém pro výměnu kreditních a platebních informací

Registr platebních informací neboli REPI je prozovatelem definován jako Systém pro výměnu kreditních a platebních informací. Co si pod tím představit? Jde o registr klientů různých společností, které poskytují služby založené na splátkách. Klienty jsou zde myšleni jak samotní spotřebitelé, tak i podnikatelé a firmy v pozici odběratele.

Typicky se jedná samozřejmě třeba o půjčky, ale také o mobilní tarify, dodávky energií, připojení k internetu, prodej na splátky, prodej na fakturu s odloženou splatností, pojištění, pronájem atd. Výčet služeb, které se platí ve splátkách, dokáže být velmi dlouhý.

Kreditní informace – o co jde?

Co je vlastně onen kredit? Jsme běžně zvyklí na kreditní karty od bank nebo na kredit na předplacených kartách od mobilních operátorů. Z podstaty obou služeb je jasné, že jde o předem rezervovanou službu nebo peníze. Samotné slovo credit znamená dluh.

U kreditní karty si bereme peníze od banky my a pak je vracíme, vytvoříme si využitím kreditní karty dluh. U mobilu poskytujeme své peníze mobilnímu operátorovi formou předplaceného kreditu - a on z nich postupně odpočítává částky za služby, které v čase opravdu využíváme. Zde vzniká dluh mobilnímu operátorovi vůči nám.

Zpět však ke kreditním informacím, jež jsou předmětem zápisů v REPI. Jde v podstatě o záznamy o platbách, ke kterým jsme se předem zavázali, ale platíme je až zpětně, cirka 14 dní po poskytnutí služby (například tarif na mobilním telefonu). Může však jít i o platby pravidelné vypočtené formou záloh, které se dorovnávají až po uplynutí celého roku – typicky energie.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 15 000 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Kdo jsou členové REPI?

I proto, že splátkové služby jsou u nás na vzestupu, najdeme mnoho oblastí, v nichž společnosti mohou využít členství v REPI. Zaznamenávány jsou tu totiž jak platby, splátky, faktury, dluhy, pohledávky, tak i samotné smlouvy.

Proto mohou být jeho členy nejen banky a nebankovní společnosti, ale zejména telekomunikace, dodavatelé energií, pojišťovny, leasingové společnosti, pronajímatelé bydlení či obchodních prostor, inkasní agentury, e-shopy, společnosti působící v oblasti fintech nebo třeba ve factoringu. Výčet aktivních členů REPI najdete tady.

Poskytovatel splátkové služby si předem ověří platební morálku klienta

Stejně jako je tomu ve světě půjček a registrů dlužníků, i v případě REPI jde o zaznamenávání platební historie (potažmo morálky) klientů, což poskytovatelům nabízí snížení rizika, zda nový klient bude schopen pravidelně splácet službu, o kterou projevil zájem.

Co je o vás napsáno v REPI?

Jestliže jste klientem některého z členů registru REPI, pak vězte, že jsou o vás zaznamenávány následující informace:

  • identifikace klienta, jako je jméno osoby nebo firmy, adresa, telefon, email, datum narození, rodné číslo, IČO firmy, údaje o občanském průkazu
  • data o poskytnutém kreditu, tedy jaké tarify za jaké služby nebo jaké zálohy má klient podle smlouvy pravidelně platit, případně jaké splátky u úvěru, nájemné, jaké platby pojistného apod.
  • samotné platební informace, jinými slovy průběh plateb v čase, ze kterých pak členové registru snadno vyčtou, zda je klient spolehlivý a platí včas, jestli občas opomene a zaplatí o několik dní později, nebo jestli mívá větší problémy se splácením.

K čemu slouží REPI především?

Z povahy platebních a kreditních informací soustředěných v REPI pak plyne cíl provozování tohoto registru – předem si v pozici člena registru prověřit platební morálku žadatele o službu, a tím předejít situacím, kde poskytovatel (člen) nedostane za službu řádně a včas zaplaceno.

Ovšem nejde o jediný smysl existence tohoto registru. My spotřebitelé jej můžeme nepřímo využít ke zvyšování své bonity, stejně jako je tomu v případě BRKI nebo NRKI, případně v Pozitivním registru SOLUS (jeden z rodiny SOLUS registrů). Tím se můžeme dostat i k výhodnějším platebním podmínkám u budoucích splátkových služeb.

Jak získat výpis z REPI?

I z tohoto registru je samozřejmě možné získat výpis. Požádat o něj může jak samotný spotřebitel, tak i firma, která je klientem některého z členů registru. Při žádosti o výpis je samozřejmě možné i zastoupení jak zákonným zástupcem (u nezletilého), tak plnou mocí.

Nejsnazší cesta k výpisu vede přes Klientské centrum na stránkách Kolikmam.cz, ale požádat o výpis lze dokonce i osobně, adresu najdete na téže stránce. Jistě nepřehlédněte ani FAQ (Často kladené otázky), kde na vás čeká spousta předem zodpovězených dotazů.

Zdroje: REPI.cz / CRIF.cz / Kolikmam.cz

author

Autor článku:

Lenka Rutteová

Pro Bezvamoney.cz píše články zaměřené na osobní finance, vystudovala na Ekonomicko-správní fakultě a součástí jejího vzdělávání je i složení zkoušky pro registraci u ČNB.
Přečíst více

Komentáře