Zakázat reklamu na půjčky? Někteří v tom vidí řešení předluženosti zejména mladých lidí

Publikováno: 12.07.2018
Zakázat reklamu na půjčky? Někteří v tom vidí řešení předluženosti zejména mladých lidí

Již nějakou dobu se ve sněmovně diskutuje návrh zákazu reklam na nebankovní i bankovní půjčky. Autoři návrhu si od něj slibují, že uchrání lidi před zbytečným zadlužením, respektive předlužením a exekucemi. Zejména ty mladé a pak také ty s nižší finanční gramotností. Současná zadluženost obyvatel je podle navrhovatelů zákazu příliš vysoká. A když reklamy zmizí lidem z očí, budou si i mnohem méně půjčovat. Jaké jsou další důvody návrhu? A je vůbec opodstatněný?

Nové auto, spokojení mladí lidé nebo sitcom s cestou na dovolenou

V reklamě na půjčku vypadá svět vždy růžově. Na něco mi chybí peníze, tak si je půjčím. A je vyřešeno. Jenže žádná z reklam už neřeší a ani neukazuje, jak potom se splácením. Tedy, pardon, téměř žádná. V těch bankovních se občas objeví vodník na suchu nebo zaháčkovaný bankéř hodné banky, který si vzal půjčku od banky nehodné.

Možná bychom našli i jiné případy, ale autoři návrhu zákazu reklamy na půjčky se domnívají, že vysušená pohádková postava a zaháčkovaný bankéř, případně přívětivý kocour lidem rozum nevrátí. A že je na nebezpečí půjček, tedy předlužení, nedokáží upozornit dostatečně. A o mladých lidech v kabrioletu nebo přátelích chystajících se na dovolenou ani nemluvě.

Co je podstatou návrhu?

Zákon by podle současného návrhu zcela zakazoval reklamu bankovních a nebankovních finančních půjček od bank i nebankovních společností. Ty totiž propagují výhodné a snadné získání peněz. Neukazují ale tu druhou stranu mince.

Reklama na jakoukoliv půjčku by tedy musela zmizet ze všech médií. To znamená, že by nesměla být ani na letácích nebo plakátech – ale pozor, pouze kromě těch, které jsou v prostorách bank nebo úvěrových firem. No a za porušení zákazu by podle současného návrhu následovala pokuta až dva miliony korun.

Ministerstva a Česká národní banka jsou teď na tahu

K návrhu se v současnosti vyjadřují ministerstva a Česká národní banka. Jedna z autorek návrhu, Hana Aulická Jírovcová k němu uvedla následující komentář: „Chceme zastavit příval nabídek na snadné půjčky, ne pořád jen řešit důsledky současného zadlužení."

Hana Aulická Jírovcová ještě dodala ohledně podpory od dalších stran sedících v poslanecké sněmovně: „Plánujeme je oslovit, očekávám ale souhlas napříč politickými stranami." Vyjádření se čeká právě od ministerstev a České národní banky.

Dalším z autorů návrhu je Leo Luzar. Ten okomentoval jeho vznik následujícími pohnutkami: „Chceme řešit nejen situaci lidí, kteří se zadlužují, ale i těch, kdo jim peníze půjčují." Návrh je podle něj novou cestou, jak bychom se měli postavit k situaci na českém trhu s půjčkami.

Česká bankovní asociace v návrhu nevidí nic přínosného

Například Česká bankovní asociace se ale nechala slyšet, že současný trh s půjčkami už je dostatečně regulovaný. Navíc podle jejího výkonného ředitele Pavla Štěpánka současná právní úprava již nyní velmi přísně stanovuje podmínky pro poskytování půjček, konkrétně tedy pro poradenskou a zprostředkovatelskou činnost v oboru poskytování úvěrů.

Pavel Štěpánek proto dodal, že: „Zákaz reklamy by byl nadbytečný. Navíc by přestal existovat jeden z nástrojů, které podporují konkurenční prostředí na finančním trhu." A to je jeden z hlavních důvodů, proč by podle něj nebyl zákaz reklamy na půjčku dobrým nápadem. Poškodí totiž zejména ty, kterým by podle návrhu měl pomoci - spotřebitele.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 4 500 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Banky a nebankovní společnosti jsou také proti, navrhují smířlivější řešení

I banky a i úvěrové společnosti říkají, že zákon je zbytečný. Podle jejich vyjádření by stačilo zahájit dohled nad dodržováním etických pravidel. Přece jen před několika lety zakázané reklamy na cigarety také rozhodně nevyřešily velkou závislost Čechů na kouření.

Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů návrh také nepodpoří

Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů v současnosti sdružuje osm významných poskytovatelů nebankovních půjček. Konzultant asociace Aleš Janků uvedl, že: „Účinná cesta vede přes Radu pro reklamu, na to ale není potřeba nový zákon".

Proto ani Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů současný návrh nepodpoří a bude lobbovat spíše za metodu úpravy etických požadavků na reklamy na bankovní i nebankovní půjčky. A samozřejmě i metodou důslednější kontroly jak ze strany Rady pro reklamu, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, ale zejména České národní banky.

Kolik teď dlužíme a o kolik více jsme se zadlužili oproti loňsku?

Nárůst je ohromný, ale odpovídá trendu i směru vývoje ekonomiky. Největší nárůst je samozřejmě díky velkým hypotékám, protože bydlení se u nás za poslední dva roky neskutečně zdražilo. Domácnosti dluží bankám podle březnových údajů České národní banky již 1,55 bilionu korun.

To je meziroční nárůst o 110 miliard. Na jednu stranu to sice vypadá hrozivě, na stranu druhou jde převážně o dluhy na pořízení bydlení, tedy dluhy zajištěné majetkem. A tady zákaz reklamy nic neovlivní. A výběrově zakázat reklamu na malé půjčky od nebankovních společností, jejichž klienti nejčastěji patří k těm předluženým, to také nejde.

Finanční gramotnost vydá za deset zákazů

Stát by se měl více spoléhat na šíření informací v oblasti finanční gramotnosti. A třeba z tohoto typu vzdělání udělat i povinnost – nutnost absolvovat například týdenní kurz. Bez něj by půjčka nebyla možná. Pak teprve by šlo o smysluplnou regulaci, která by byla založena na zodpovědnosti lidí sama za sebe. A tohle je přece základním kamenem demokracie.

Komentáře