Nízkonákladovou banku využívá čím dál více klientů - 2. díl

Publikováno: 05.04.2018
Nízkonákladovou banku využívá čím dál více klientů - 2. díl

Přestože to při vstupu první nízkonákladové banky na český bankovní trh tak nevypadalo, v současnosti se zdá, že nové banky se uchytily dobře, zaujaly nás svými službami a hlavně cenami. A jsou již velkými hráči na poli finančních služeb. Počet jejich klientů totiž trvale roste. V lednu 2018 už u nich měly účet téměř tři miliony klientů. A to je z celkového počtu 15 milionů klientů celého osobního bankovnictví (máme účty u více bank najednou) už opravdu viditelná porce.

Nízkonákladovou banku využívá čím dál více klientů - 1. díl

Účet bez poplatků je samozřejmostí pro velkou část Čechů

Hodně Čechů se při rozhodování o tom, kde si založit účet, orientuje i podle výše poplatků za běžný nebo spořicí účet. Dokladem toho jsou i mnohé průzkumy sazebníků bank, o kterých pak různé servery informují.

I my jsme pro vás takový průzkum dělali, konkrétně v květnu 2017 a vydal na pět dílů informací o systémech poplatků v bankách působících na českém trhu (i těch poplatků, co nejsou vidět na první pohled). Jednotlivé díly najdete zde: 1. díl, 2. díl, 3. díl, 4. díl, 5. díl. Aktualizaci informací bychom vám rádi připravili zase v květnu, tedy po roce. Sami jsme zvědaví, jaké změny v bankovních sazebnících nastaly.

Z loňska vyplynula v podstatě dvě fakta: zcela bezpoplatková je vlastně jen Equa Bank (respektive loni v květnu byla). Všechny ostatní banky mají zavedeny buď podmínky pro to, aby byl účet bez poplatků (většina bank), nebo mají poplatky účtované za některé z bankovních služeb (platební operace, výběr z bankomatu atd.).

Nulový poplatek za běžný účet už ale nestačí

Nulové poplatky na bankovním účtu už však nejsou tak konkurenceschopné, jako tomu bylo ještě třeba před dvěma lety. I český klient se vyvíjí, díky moderním technologiím rostou nároky na elektronické služby a zejména jejich bezpečnost. Ovšem i na jejich inovace. A tady jsou většími hráči zase banky tradiční.

U českých klientů roste totiž i význam toho, jak se k nim banka chová, jaké služby v rámci účtu od banky dostanou. Kvalita bankovních služeb a přístup banky k řešení individuálních problémů klienta jsou pro nás mnohdy důležitější než nula na poplatku za vedení účtu. Víme už totiž, že i bankovnictví může být přívětivější, rychlejší, výhodnější, chytřejší a pohodlnější.

Logicky tedy dáváme přednost bance, která s námi lépe zacházela (to se nejvíce projeví u případného problému se splácením). Anebo té, u které se nám lépe ovládá internetové bankovnictví či u které máme více dostupných služeb. Mnohdy může rozhodnout třeba vkladomat nebo možnost vložit hotovost na pobočce zcela zdarma.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 4 500 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Ze zdravé konkurence vždy těží zákazník

A to platí všude, bankovnictví nevyjímaje. Aby konkurence byla opravdu zdravá, to má na starosti Česká národní banka. Díky boji mezi novými a tradičními bankami už umíme dávat najevo, že banka si má uvědomovat hodnotu svých klientů.

Takže i tradiční banky se musely začít snažit. Už si totiž uvědomily, že klienti chtějí inovace, které jim usnadňují a vylepšují správu financí. Například správu rodinného rozpočtu a optimalizaci výdajů, navíc dostupné kdykoliv a odkudkoliv.

I tradiční banky tedy přicházejí s inovacemi, které jsou na jistou dobu opravdovým trumfem. Třeba platby mobilem s NFC technologií. Velkým lákadlem jsou pro nás pak i podmínky a procesy v internetovém bankovnictví, kdy například k potvrzení platby z mobilního bankovnictví někde stačí už jen otisk toho správného prstu.

Své důležitosti nepozbývají ani pobočky

A vědí to jak tradiční, tak nové banky. Proto se snaží mít pobočky co nejotevřenější a nejpřívětivější, zkrátka takové, kde se s klientem jedná bez bariéry. A také takové, do kterých je i zvenčí dobře vidět. Pořád je totiž hodně Čechů, kteří preferují osobní kontakt s bankou.

Jak to vidí banky samy?

Na otázku, které banky přežijí budoucnost, se například Moneta Money Bank nechala slyšet, že „budoucnost mají ty banky, které poskytnou špičkový klientský zážitek díky chytrému spojení toho nejlepšího z tradičního bankovního světa a ze světa moderních technologií“.

Naopak Komerční banka vidí budoucnost zejména v celoživotním partnerství s klientem, kterého bude banka provázet v jakékoliv životní fázi – studium, práce, svatba, první bydlení, založení rodiny, seniorský věk. A vždy bude jeho partnerem.

Jak to nakonec bude? Za pár let se uvidí. Pozice bank je totiž čím dál více ohrožována společnostmi, které disponují tzv. FinTech, tedy chytrými technologiemi v oblasti bankovních služeb. Jsou to například Apple, Facebook, Amazon či Alibaba, Whats App, ovšem i mnohé další. Více jsme o nich psali tady.

Komentáře