Běžný účet zdarma? Zdaleka ne všude. A někde jen s podmínkami

Datum publikování: 06.02.2017
Běžný účet zdarma? Zdaleka ne všude. A někde jen s podmínkami

Přemýšlíte o založení běžného účtu u banky? Nebo už ho máte, měsíčně platíte nesmyslné poplatky za jeho vedení či jiné služby a náhodou jste se dozvěděli, že jinde to jde bez nich? Ale kde? To vám hned prozradíme!

Absolutní většina

Většina bank působících na území ČR již má vedení běžného účtu zdarma. Ale co si budeme povídat, většinou si také zdarma užívají naše peníze, které my máme na běžných účtech uloženy a přichystány k použití. Úrokové míry jsou na běžných účtech totiž také na absolutní nule. Výjimkou je Air Bank, která zavedla podmíněnou úrokovou sazbu na běžném účtu. Ale pro změnu ji podmínila i na účtu spořícím.

To bylo jen na úvod, abychom hned z počátku nepodléhali dojmu, že banka, která nám vede běžný účet zdarma, na nás prodělává. Banky mají vše pečlivě propočteno a nikdy nenabídnou službu s takovými podmínkami, ze kterých by neměly zisk.

Za vedení účtu vždy zaplatíte u Oberbank, ostatní banky nabízejí nějakou formu běžného účtu zdarma. Nějakou formu? Ano:

  • některé banky nabízejí více druhů běžných účtů, přičemž ty tzv. VIP jsou většinou zpoplatněny, ty základní nikoliv;
  • banky (až na výjimky) spojily bezplatné vedení účtu s podmínkami, které klient musí splnit. Pokud nesplní, platí i za vedení účtu nebo karty nebo za jiné základní služby.

Více účtů v nabídce

Například Citibank, Česká spořitelna, J & T banka, UniCredit Bank, ČSOB a další banky nabízejí varianty VIP účtů pod názvy Premium, Gold, Exklusive a podobně. Tady si nechají platit tučné měsíční poplatky, i ve výši okolo tisíce korun. Služby spojené s těmito konty také bývají pestřejší.

Takto banky nabízejí i běžnou variantu běžného účtu - pro většinovou populaci. Zde za samotné vedení poplatky neúčtují – ovšem mnohdy podmíněně. Klienti musejí splnit určité podmínky, ve kterých bance dokáží, že banka je jejich hlavní bankou – že do ní měsíčně posílají určitý obnos peněz a také jej utratí, zejména přes platební kartu.

Kde je bezplatnost podmíněna?

Podmínky pro bezplatnost si nastavilo mnoho bank. Air Bank, Fio banka a Equa Bank si pro vedení účtu a platební karty zdarma nevyžadují splnění žádných podmínek. Ostatní banky šikovně nastavily podmínky či poplatky tak, abychom alespoň občas museli něco za jejich základní služby zaplatit.

Air Bank má nastavenu podmínku pro úročení běžného účtu – tedy kdy bude ona platit nám.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 4 500 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Podmínky vedení běžného účtu zdarma

Nejčastější podmínkou je měsíční zaslání určité finanční částky na účet – například 15.000 Kč. Pokud přijde částka nižší, banka za daný měsíc naúčtuje předem stanovený poplatek za vedení běžného účtu.

Jinde zase vyžadují, aby klient měsíčně zaplatil určitou částku platební kartou. Pokud tak neudělá, banka naúčtuje poplatek za vlastnictví karty.

Někde podmínky dokonce kombinují – klient musí kartou měsíčně zaplatit určitou částku, k tomu ještě musí všechny ostatní operace zvládnout online, tedy nechodit na pobočku. Pak teprve má vedení účtu zdarma, jinak platí předem stanovený poplatek.

Nebo klient musí měsíčně dodat na účet určitý obnos peněz a pak ještě provést alespoň tři transakce platební kartou. Banky jsou v nastavování podmínek velmi vynalézavé.

Skryté poplatky

Banky nejenže nevedou vždy a bezpodmínečně běžný účet zdarma, přestože to na své úvodní webové stránce často inzerují, ale také si v rámci běžného účtu strhávají ještě další poplatky za základní služby.  Například za odchozí platbu mířící mimo danou banku.

Nastavení ceníků služeb bank u běžného účtu se liší ve zpoplatnění inkasa, SIPO plateb, držení platební karty, výběrů z bankomatů (v ČR, v EU a mimo EU), příchozích a odchozích domácích i zahraničních plateb, v poplatcích za trvalé příkazy, dokonce i za jejich vytvoření. A najdou se i další rozdíly.

Než si založíme běžný účet

Když se rozhodujeme o založení běžného účtu, měli bychom si nejdříve sepsat, jaké služby od něj budeme vyžadovat.

1. Sestavíme si náš běžný (modelový) finanční měsíc

Uděláme si přehled v tom, kolik peněz a odkud (jen ČR nebo i země EU) nám bude na účet měsíčně chodit, na druhou stranu bychom měli mít představu o tom, kolik a jakých plateb budeme a také kam (ČR, EU) posílat, kolikrát potřebujeme vybírat z bankomatu nebo jakou částku měsíčně zaplatíme platební kartou. A zda někdy potřebujeme jít do mínusu, tedy čerpat z bankou povolené rezervy.

2. Najdeme si sazebníky bank a začneme porovnávat

Když máme takto sestaven náš běžný finanční měsíc na běžném účtu, můžeme začít procházet ceníky (sazebníky) jednotlivých bank a počítat. A budeme překvapeni, že někde nás provoz běžného účtu může stát i několik set měsíčně, jinde opravdu zůstaneme na nule. Většinou s výjimkou zahraničních plateb, přičemž Slovensko není v každé bance bráno jako zahraničí.

3. Rozhodneme se podle nejdůležitějšího kritéria – ceny za vedení, ale i za ostatní služby

Kteroupak banku si potom vybereme? Klidně i tu s poplatkem za běžný účet – pokud zde vyjdou levněji ostatní námi využívané služby.

Kombinací se nabízí hodně, člověk musí mít trochu trpělivosti, aby dokázal všechny nabídky projít a porovnat. Ale ve výsledku se nám snaha vyplatí.

Také bychom měli občas sledovat změny v sazebnících naší i ostatních bank, abychom třeba po dvou letech nebyli překvapeni, že už zdaleka nejsme u tak výhodné banky, jak tomu bylo na začátku.

Komentáře