Bankovní půjčky procházejí procesem modernizace

Čtení na 5 minut Publikováno: 03.09.2019
Bankovní půjčky procházejí procesem modernizace

Pokud sledujete nabídku úvěrů od bank, jistě si všímáte, že v posledních více než dvou letech procházejí bankovní půjčky výraznou modernizací. Inspirují je jak nabídky nebankovních společností, tak také technologických gigantů (mezi nimi Apple, Facebook, Amazon, Alibaba či WhatsApp), kteří si postupně chtějí ukrajovat větší a větší díl z finančního trhu. Bankám nezbývá, než bojovat o klienty. A zatím se perou celkem statečně.

Úvěry na míru

I banky už pochopily, že uniformní nabídka úvěrů, tedy produktů stejných pro všechny klienty, je v dnešní technologické době a při nárocích klientů celkem k ničemu. A tak se i banky rozhodly poskytovat úvěry na míru. Co to je?

V podstatě jde o možnost, aby si klient zvolil parametry půjčky, kterou si bere. A také parametry splácení. To znamená, že klient si určí, jak bude jeho úvěr vypadat a také jak jej bude splácet – v jakém tempu, jaká bude výše jednotlivých splátek nebo jaké budou možnosti dřívějšího splacení či naopak splátkových prázdnin. 

Podle serveru Bankovní poplatky z toho plyne pro klienta velké pozitivum: „Klient tak získává vyšší sebevědomí při jednání s bankou a také pocit, že může o svém závazku částečně rozhodovat a měnit či stanovovat jeho parametry.

Úvěry s měnitelnou výší splátek

Variací na podobné téma je úvěr s měnitelnou výší splátek, kde si klient jen určí možnost ovlivnit výši splátek nejen na počátku splácení, ale i v jeho průběhu. Velkou výhodou je možnost přizpůsobit splátky aktuální osobní situaci klienta, například akutní nemoci, ztrátě zaměstnání nebo péči o dítě, kdy bude výplata menší než obvykle.

Samozřejmé je, že se zpomalením tempa splátek se pojí i prodražení úvěru. Každý měsíc splácení navíc jsou další náklady na úroky nebo případné poplatky. Ale v situaci, kdy se neočekávaně sníží příjem dlužníka, je toto přijatelným řešením.

Úvěry s odměnou

Banky si všimly, že pozitivní motivace působí na spoustu klientů mnohem lépe než hrozba. A tak se rozhodly, že raději budou odměňovat za uzavření smlouvy o úvěru a za následné řádné splácení, než aby jen vyhrožovaly následky opoždění se splátkami nebo dokonce dlouhodobějšího nesplácení. Banky prostě chtějí splácející klienty.

HyperpůjčkaHIT
Výše úvěru do 250 000 Kč
malá Hyperpůjčka
Výše úvěru do 4 500 Kč
Čínska půjčkaTop
Výše úvěru do 190 000 Kč

Odměnou bývá například snížení RPSN půjčky, pokud klient řádně splácí po předem stanovenou dobu, jinými slovy zlevnění jeho půjčky. Některé banky vracejí nějaký počet splátek, ale až po řádném doplacení úvěru klientem, což ale znamená, že po jistou dobu vlastně zdarma operují a vydělávají s jeho penězi.

Odměnami bývají i věcné ceny, a to v souvislosti s tím, zda má klient děti či nikoliv, zda jsou děti nižšího věku nebo spíše již odrostené, zda je klient sportovně založen a podobně. Banky se v současnosti soustředí na individuální přístup ke klientům nejvíce v celé jejich české historii. 

Online služby

Banky si také uvědomily, že spoustu služeb vyžaduje současná ekonomicky aktivní generace klientů online. Ale že ani pouhé online prostředí nemusí stačit. Takže klasické banky se částečně přesunuly na internet, kdežto banky nové, nízkonákladové a tzv. internetové začaly budovat kamenné pobočky nebo si alespoň vyřizovat možnosti mít v obchodních centrech své kiosky. Díky tomu obě skupiny bank obsáhnou všechny generace klientů.

Dva kýžené efekty

Banky díky individuální nabídce a také díky nastavení odměn docílí dvou efektů, o které právě teď stojí. Prvním je vyšší spokojenost klientů se službami banky. A druhým je vyšší zájem klienta o řádné a zodpovědné splácení

Kombinace obou efektů nese pozitivní výsledky jak klientům, tak bankám. Sice to ze začátku trochu bolelo, než banky dokázaly „překopat“ svou základní obchodní strategii, ale celkem se jim proces daří. A novou konkurencí jsou díky tomu ohrožovány méně.

Komentáře